Acupunctura si Fiinta

 

Acupunctura si Fiinta

 

acupunctura

 

In acupunctura, in functie de gravitatea afectiunilor, se disting trei mari categorii: afectiuni usoare care trec de la sine, afectiuni moderate/grave care necesita tratament – prin dieta, exercitii fizice si acupunctura sau tratament cu extracte din plante si afectiuni severe, cu o componenta majora genetica/imunologica. Se considera ca perioada prenatala si cea post-natala (primii 3-5 ani) formeaza impreuna cadrul pe care se dezvolta ulterior intreaga Fiinta, ca si cum in aceasta perioada se construieste destinul, care mai apoi isi urmează programul. Nu este vorba de un determinism rigid, in conceptia chineza Dao – este cel ce da nastere tuturor lucrurilor, avand o tripla determinare: creator, conservator si desavarsitor. Viata in aceasta conceptie este o dezvaluire treptata a energiilor potentiale ascunse in fiecare persoana.

Corpul este acea parte a fiintei tale care se sacrifica pentru Eu. Corpul se insarcineaza sa exprime inconstientul, adica sa descarce frici, complexe sau frustrari reprimate. Aceste continuturi psihice respinse de Eu preseaza pana reusesc sa iasa la suprafaţa sub forma unor boli sau tulburari organice, fie punctiforme, fie sistemice. De la banala migrena, trecand prin ameteli, palpitatii, afectiuni gastrice sau dureri de dinti si pana la diferitele forme de cancer, poti identifica partea de energii ne-manifestate. Este un semnal de alarma pe care il trage durerea fizica pentru a cauta si a deveni constient de originile psihologice ale bolii. In medicina chineza, bolile fizice traduc perturbari sau dizarmonii din planurile mai subtile ale fiinţei. Evident, nu toate bolile sunt manifestari ale partii ne-exprimate a fiintei, dar chiar si in acest caz, atitudinea psihologica amplifica, slabeste sau impiedica evolutia unei boli. Nu doar obtinerea unei stari de sanatate in plan fizic este scopul medicinii chineze, ci armonizarea Fiintei pe toate planurile sale, in practica intanlind oameni sanatosi fizic dar nemultumiti si tristi, in opozitie cu oameni bolnavi de boli asa-zis grave, dar a caror persoana radiaza bucurie si o intelegere a sensului vietii.

Tensiunile care se acumuleaza nu pot fi retinute decat până la o anumita intensitate. La unii pragul este mai mic, la altii mai mare. Dincolo de aceasta limita incepe boala.  Nevoile sistematic frustrate şi dorintele nerealizate sau interzise sunt surse de tensiune pentru organism. 

Aceste energii negative sunt impiedicate sa iasa in afara de barierele rigide ale Eului pana in momentul cand forta lor de apasare atinge un asemenea nivel incat “digurile” constientului se rup. Eul este invadat de suferinţa, simtindu-se complet neajutorat. Corpul fizici isi “asuma” durerea pe care Eul o refuza. Este un gest de mare compasiune al corpului despre care avem tendinta sa credem ca este inert.

Singurul lucru sigur in viata este schimbarea, transformarea, iar medicul de medicina traditionala chineza trebuie sa isi poata insoti si ajuta pacientul sa descopere sensul acestora. In masura in care prin acupunctura se pot “intepa ” structurile rigide ale persoanei si energiile blocate, refulate isi gasesc un sens de exprimare, abia atunci se poate vorbi de eficienta in bolile grave, altfel nu se face decat o deplasare temporara a simptomelor pe alt plan (chinezii descriu 6 axe energetice tai yang, shao yang, yang ming si tai yin, jue yin, shao yin – dupa care se deplasează o afectiune pina la cel mai profund nivel reprezentat de inima, rinichi si maduva osoasa, dincolo de care nu mai exista sanse de vindecare).

Acupunctura trebuie sa fie doar o parte a unei scheme de tratament care include dieta, miscarea fizica si diverse ceaiuri / formule de plante, psihoterapie. Nu as sfatui nici un pacient cu dezechilibru moderat / sever sa se bazeze doar pe acupunctura ca singura terapie. Si practica medicala mi-a demonstrat ca trebuie actionat pe toate planurile concomitent.

 

Dr. Ciprian Popescu

Medic specialist acupunctura